Matskapet

Matskapet gapahuk ligger idyllisk til ved vannet på nordøstsida av Goksjø (28 moh.) sør for Røveren. Det er fine fiske- og bademuligheter rett neden for Gapahuken og fin natur med urørt skog og rikt fugle- og dyreliv. Det er flere historiske plasser med flere sagn knyttet til stedet.

Gapahuken har et fint bålsted og soveplass til 20 personer. Utedo ligger 70 meter mot sør.

Adkomst

Sommer:

Fra Sandefjord ca. 7 km i retning Kodal eller Andebu. Følg Kodalveien/fv. 305 ca. 5 km fra Haukerød.

Til fots:

Skilt på sørsida av Kodalveien. Parkering ved veien. Følg blåmerket sti fra parkeringen. Første del langs traktorvei, ta vei til venste etter ca. 200 meter. Følg merket vei til enden av jordet på høyre hånd. Følg så jordkanten, ta over liten bro over en bekk og du er inne på myra. Følg stien rett frem et par hundre meter derette dreier stien til venstre sørover myra. Vær oppmerksom på at dette ofte er et fuktig område.

Etter 2 km kommer du fram til bukta Matskapet hvor vi har bygget en flott gapakuk på dugnad. Nyt den fine utskikten til vannet, prøv fiskelykken eller lag det litt mat på bålplassen. Stien går videre sørover. Du passerer utedoen etter ca. 70 meter. Stien følger sivkanten mot enden av odden og dreier deretter mot høyre og kommer inne på stien som kommer fra bukten i sør. Stien går nå nordover langs et gammelt sauegjerde 1 - 2 km og kommer etterhvert inn på traktorveien igjen og tilbake til parkeringsplassen.

Denne rundturen er lettgått og 6 - 6,5 km.

Med båt:

Følg Kodalveien/fv. 305 fra Sandefjord. Stopp ved skiltet parkeringsplass på venstre hånd. Her kan man kjøre helt ned til vannet. God brygge for utsetting f.esk. av kano. Ca. 3 km padling til Matskapet gapahuk.

Vinter:

Parkering langs Kodalveien. Fv. 302 ved Svines og gå over isen - om den er farbar, ca. 3 km eller gå fra bommen ved Vaggestad, ca. 2 km over jordene og gjennom skogen til Matskapet Gapahuk.